کد خبر 270982
۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۹

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

سفری که باید آن را تجربه کنید/ چرا کویر گردی در پائیز را نباید از دست داد؟

سفری که باید آن را تجربه کنید/ چرا کویر گردی در پائیز را نباید از دست داد؟

عموم افراد معتقدند به سبب سرمای هوا فصل خانه نشینی است؛ اما احتمالا این افراد از لذت کویرگردی در پائیز و زمستان بی‌خبرند! پائیز و زمستان بیش‌تر از هر زمان دیگری زمان سفر به کویرهای ایران است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ بهترین زمان سفر به کویر مصر با توجه به آب و هوای گرم و خشک این منطقه فصول سردتر سال است، چرا که در دیگر فصل‌های سال گرمای بیش از اندازه هوا و همچنین خشکی آن آزاردهنده است. بهترین زمان سفر به کویر مصر از اواسط مهر تا اواسط اردیبهشت‌ماه است. کویرهای ایران، میلیون‌ها گردشگر را سالانه از سراسر نقاط ایران و جهان به سوی خود جلب می‌کند تا تجربه‌ای شگفت‌انگیز از کویرگردی را در قالب تورهای متنوع در اختیار گردشگران قرار دهند؛ کویرهای ایران چشم‌اندازهای خارق‌العاده و امکانات متعددی را در اختیار علاقمندان به کویرگردی قرار می‌دهد.

به همین منظور مجید نوری، مدرس رشته‌ی جهان‌گردی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درخصوص بهترین مقاصد زمستان و پائیز برای مردم کشورمان گفت: یکی از نزدیک‌ترین کویرها در استان کاشان کویری در متین آباد است که مسافران می‌توانند از تهران با قطار به ایستگاه بادرورد به مقصد برسند.  

وی، با اشاره به اینکه مسیر کویر کاشان از طریق قطار و ماشین شخصی ممکن است درخصوص رعایت نکاتی که باید مسافران در سفر به مناطق کویری رعایت کنند، افزود: در ابتدا احترام به جامعه‌ی بومی این کویر است، زیرا گویش مردم ما در شهرهای مختلف متفاوت است؛ نکته‌ی بعدی حفظ اکوسیستم و محیط زیست کویر است. مسافران باید زباله‌های خود را حتما جمع کنند و اگر فردی قبل از حضور ما در جنگل، کویر و دریا زباله‌ای را در محیط زیست انداختند مسافران لطف کنند این زباله‌ها را جمع کنند.

سفری که باید آن را تجربه کنید/ چرا کویر گردی در پائیز را نباید از دست داد؟

این مدرس گردشگری با بیان اینکه یکی از معروف‌ترین نقاط کویری کشور، یعنی کویر مرنجاب است؛ خاطرنشان کرد: در این کویر کاروانسرای شاه‌عباسی قرار گرفته است که می‌توانید در آن اقامت و شب را سپری کنید. بهترین مدت زمان پیشنهادی برای سفر به مرنجاب، حدود ۱.۵ روز است؛ مسافران می‌توانند از طریق قطار، ماشین شخصی و مینی بوس به این کویر سفر کنند.

وی با اشاره به اینکه کویر مصر نیز از دیگر مناطق منحصربه‌فرد کشورمان است که در روستایی با همین نام، در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان قرار دارد؛ تاکید کرد: مردم عزیزمان می‌توانند از طریق جاده‌ی نائین به سمت کویر مصر بروند. کویر مصر از تهران حدود ۹ ساعت فاصله دارد، همچنین ۴۲۱ کیلومتر از خود استان اصفهان تا روستای مصر فاصله دارد و مردم این استان به سبب شباهت این کویر به کشور مصر اسم این کویر را «کویر مصر» گزاشتند.

نوری با بیان اینکه کویر مصر دارای تفریحات مختلفی از جمله موتور سواری، آفرودسواری، شتر سواری و اقامتگاه‌های مختلف است؛ افزود: به علت خنک بودن هوا در فصل پائیز رفتن به کویرهای استان‌های مختلف ایران به عموم مردم و گردشگران توصیه می‌شود.

سفری که باید آن را تجربه کنید/ چرا کویر گردی در پائیز را نباید از دست داد؟

وی با اشاره به این موضوع که با خنک شدن هوا احتمال مار گزیدگی و عقرب گزیدگی در مناطق کویری کم‌تر است؛ تصریح کرد: مسافران عزیز حتما به این موضوع توجه کنند که در فصل گرما احتمال مار گزیدگی و عقرب گزیدگی در مناطق کویری بیش‌تر است و حتما کفش‌هایی انتخاب کنند که ساق بلندی داشته باشد. کویرها اکثیرا شب‌های سردی دارند به مسافرین عزیز پیشنهاد می‌شود حتما لباسی گرم با خود به همراه داشته باشند.

نوری با بیان اینکه کویرهای مختلفی مانند کویر مین‌بد، اردکان و شهر یزد در کشورمان وجود دارد که دارای ماسه‌های ریز بیابانی است؛ افزود: در تمام این کویرها اقامتگاه‌های زیادی برای مسافرین و گردشگران فراهم که دارای غذاهای بومی، محلی و تفریحات متنوع است.

این مدرس جهانگردی در پایان گفت: کویر در شب‌ها آسمانی صاف و چشم نواز دارد که اگر به آن نگاه کنید به قدری به آسمان و ستارگان نزدیک هستید که با بلند کردن دست می‌توانید آن‌ها را در دست بگیرید؛ یکی از مسائل مهم کویرگردی ستاره‌شناسی آن است که مسافران با لیدرها می‌توانند به این مسیرها بروند. برخی ستاره‌شناسان ما نیز برای جمع آوری شهاب سنگ‌های بسیار گران قیمت به کویر سفر می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha